کار حرفه‌ای، ابزار حرفه‌ای خودشو میخواد!

در مقاله قبلی در مورد ماکت سازی خودرو صحبت کردیم. اکنون در ادامه به بحث به روشی می پردازیم. که سالهاست در کمپانی های خودرو سازی مرسوم است.

کِلِی به معنی گل رس هست. اما این گِل مخصوص یک ترکیب شیمیاییه که در دمای اتاق سفت و قابل لایه برداریه. و توسط حرارت در فر های مخصوص نرم و خمیری شکل میشه.

مدلسازی گِلی

کِلِی به تیم طراحی تجربه بسیار متفاوتی نسبت به مشاهده طرح‌ها توی صفحه ی کامپیوتر میده. طراحان خودرو می‌تونن قطعات رو صاف، آسیاب، یا خرد کنن.

اجاق یا گرمکنی که قبل از استفاده، گل ها باید در اون نگهداری بشن دمایی در حدود 60 درجه سانتیگراد دارن.

مدلسازی گِلی

مراحل مدلسازی گِلی خودرو

برای مصرف کمتر کِلِی و سبکتر شدن مدل، ابتدا هسته اصلی مدل با بلوک فوم و در صورت لزوم سازه چوبی یا فلزی ساخته میشه. و بعد به ضخامت دو الی سه سانتیمتر روی اون گل بارگزاری میشه.

مدلسازی گِلی

بعد با توجه به مقیاس ماکت و پخته بودن طرح،توسط ماشین سی ان سی یا هنر دست مدلسازان و یا هر دو مورد به صورت ترکیبی، سطح روی کار ساخته و پرداخته میشه.

ماکت هایی که در سایز واقعی ساخته میشن معمولا توسط دستگاه تراشیده میشن. و بعد طراحان با دست روی بعضی از جزییات کار میکنن تا دقیقا به چیزی که مد نظرشونه برسن.

مدلسازی گِلی

همونطور که اشاره کردم دمای استودیو ها برای مدلسازی گِلی باید در محدوده مشخصی باشه تا کیفیت سطح مدل حفظ بشه

بعد، سطح اونو با کاور های مخصوصی پوشش میدن تا رنگ و رفلکت سطح بدنه خودروی واقعی رو شبیه سازی کنه. بنابراین امکان دیدن طرح در مقیاس واقعی قبل از تولید فراهم میشه.

مدلسازی گِلی

در قسمت بعد در مورد کاربرد های این مدل ها صحبت میکنیم. راستی ما یک کانال تلگرام هم داریم. اونجا منتظرتونیم!

Leave a Comment